Jump to content
Goran
Sign in to follow this  
neshaoct

Fiat i trke u Americi

Recommended Posts

Deo prvi...

MkuxJ.jpg

Louis Wagner sa Fiatom tokom trka 1911. godine u Savani (USA). Iako je ovaj Fiat bio visok kao prosečan čovek, osvojio je 2 od 3 trke koje su tada vožene.

Od Indijanopolisa, preko Savane, do Sebringa, fabrika automobila iz Torina se takmičila i obeležila početak američke trkačke istorije počev još od 1904. godine.

Louis Chevrolet, Louis Wagner i Walt Hansgen su jedni od najboljih vozača koje je svet ikada video…bar za Amerikance jesu. Šta oni imaju zajedničko sa vozačkim imenima Don Parkinson, Pietro Bordino i Paul Richards? Pa, svi oni su višestruki pobednici na raznim trkama organizovanim u Americi, i svi su svoje uspehe ostvarili za volanom Fiata. Već preko 100 godina, amerikanci, trkanje i Fiat idu ruku pod ruku.

Fiat je od svojih početaka bio prepoznat kao proizvođač automobila čiji su modeli pogodni za trkanje. Samo godinu dana nakon svog osnivanja 1899. godine, dva mlada Fiatova radnika Vincenzo Lancia i Felice Nazzaro bili su za volanom Fiata i odmah u prvoj trci osvojili su prva dva mesta u Padovi.

MhSVi.jpg

Dve godine kasnije, Fiat koji je vozio Vincenzo Lancia pobedio je Mercedes i osvojio uspon Susa-Moncenisio. U septembru 1905. godine Alexandre Cagno je u Fiat Corsa modelu koji je imao 100KS i motor radne zapremine od 16L uradio isto u brzom usponu na Mt. Ventoux sa rekordnim vremenom, a svojevrsni het trik je ostvaren 1907. godine kada je Felice Nazzaro sa Fiatom F2 osvojio Targa Florio, zatim tadašnju Veliku Nagradu Francuske kao i Nemačku Veliku Nagradu (Kaiserpreis), sve u istoj sezoni.

Oboje, odnosno Vincenzo Lancia i Felice Nazzaro su postali samostalni proizvođači svojih automobila, pod svojim imenom, ali je Nazzaro imao manje sreće u tome i vratio se u Fiat u njegovo tadašnje trkačko odeljenje. Proizvodnju kog modela je započeo Vincenzo Lancia mislim da je svima veoma jasno pretpostaviti, dok je Nazzaro imao svoju proizvodnju automobila od 1911. do 1916. godine u Torinu.

7kX8r.jpg

''Mephistopheles'' snimljen tokom 50-tih u Britaniji. 1924. godine ovaj automobil je postavio brzinski rekord od 235 Km/h

Ovenčani svim tim trkačkim uspesima, posvetili su se obaranju brzinskih rekorda. Nazzaro je 1908. godine u Bruklin dopremio Fiatov Mephistopheles (ime je dobio od Britanskih fanova koji su gledali taj duel u Bruklinu) koji je imao zadatak da pobedi Napier od 90KS čiji vlasnik je bio Frank Newton i koji je do tada važio za nepobedivog. Taj Fiatov automobil je već ranije učestvovao na trkama po Evropi u prvim godinama 20. veka. I dan danas je model u voznom stanju i povremeno se pojavljuje u Goodwood-u.

Međutim…iako za tadašnje pojmove brz i veliki automobil, on je ipak bio kao beba u poređenju sa modelom poznatim kao S76. On je imao jedan od najvećih motora sa 4 cilindra ikada proizvedenim na svetu, jer je njegova radna zapremina bila neverovatnih 28.3L, odnosno 28.338 cc, sa 290 KS. Ovaj motor je prvobitno bio namenjen za brod, ali eto…stavljen je u Fiatov trkački automobil.

7lMwr.jpg

Fiat S76 je navodno postigao 291 Km/h 1912. godine. Ali...

Nazzaro je smatrao da je taj automobil nemoguće kontrolisati po ulicama tadašnjeg Torina, tako da ga je Arthur Duray dopremio u Ostende, Belgija. Tamo je u decembru 1913. godine ovaj zastrašujući Fiat postigao brzinu od 213 Km/h.

Međutim, nešto ranije, odnosno u aprilu 1912. godine, S76 je kratko bio u Americi gde je na pravcu Vanderbilt Motor Parkway dostigao nezvaničnih 181.25 mph (291 Km/h)

U Engleskoj, model Mephistopheles je imao novog vlasnika, Ernesta Eldridgea koji mu je ugradio novi motor. To je bio Fiatov šestocilindraš sa skoro 22L radne zapremine (21.714 cc), tj. motor koji je ustvari bio namenjen za tadašnje avione. U aprilu 1924. godine, Eldridge je sa njim postigao novi oficijelni Fiatov brzinski rekord, jer je u dva merenja, prosečna brzina bila 146.01 mph (235 Km/h)

- Vanderbilt Cup

Pobednici evropskih trka, svetski brzinski rekorderi…to su sve bile najjače moguće preporuke novog takmaca u svetu trka iz Torina. Zbog toga nije iznenađujuće da su i trkači iz Amerike želeli da budu za volanom Fiata. Fiatovi automobili se trkaju po Americi od 1904. godine kada je Paul Sartori ubeležio krug sa prosečnom brzinom od 105 mph na trci voženoj u Njujorku. Sartori i William Wallace su učestvovali i u prvom Vanderbilt Cup-u, održanom iste 1904. godine, ali nisu zabeležili značajan rezultat na njemu.

Na drugom Vanderbilt Cup-u održanom 1905. godine, Fiat se više potrudio kako bi ostvario bolji rezultat. Za trku koja je opet voženja u Njujorku, po ulicama Long Island, Fiat je dopremio tri svoja automobila sa motorima od 16.3L radne zapremine, dok su za volanom bili Nazzaro, Louis Chevrolet (koji je Fiata slupao na treningu pa je na trci vozio privatni automobil, ali je i njega slupao na trci), dok je trećim Fiatom upravljao Vincenzo Lancia. Što bi se reklo…prva postava Fiatovih tadašnjih trkačkih vozača.

Na početku trke, Vincenzo Lancia je zauzeo prvu poziciju i odmah počeo da pravi razliku u odnosu na ostale. Posle 7 krugova, prednost u odnosu na drugoplasiranog je već iznosila 21 minut. Na malo manje od 105 Km pre kraja trke, Vincenzo je imao kontakt sa drugim automobilom. Morao je u boks, gde je izgubio 47 minuta na popravke. To je za posledicu imalo pad na 4. poziciju na cilju trke.

Iste godine je Louis Chevrolet ipak uspeo da ne slupa sve Fiate koje je vozio, tako da je i on doneo jednu pobedu Fiatu na novoj stazi u Bronksu.

1906. godine, Vincenzo Lancia se vratio sa Fiatom na Vanderbilt Cup, ali opet nije uspeo da ga osvoji. Morao je da se zadovolji drugim mestom…

MjZ6S.jpg

Wagner za volanom Fiata SB4 iz 1908. godine sa motorom od 12L radne zapremine sa kojim je osvojio Targa Florio kao i prvu VN Amerike voženu u Savani.

Ralph DePalma, najcenjeniji američki vozač tog vremena, pridružio se Fiatovom fabričkom trkačkom timu. Sa njim je 1908. godine učestvovao na Velikoj Nagradi Amerike. Trka je vožena u Savani, krug je imao 40 kilometara. Prvo mesto i pobedu za Fiat tim, osvojio je Louis Wagner, čiji Fiat je imao prosečnu brzinu od 105 Km/h na trci dugačkoj 648 Km. Felice Nazzaro je bio treći, a Ralph DePalma koji je vodio prvih nekoliko krugova, na kraju je bio deveti.

- Louis Wagner, Francuz, umro je 1960. godine u mestu Montlhéry u Francuskoj.

- Felice Nazzaro, Italijan, rođen u Torinu, umro je 1940. godine u svojoj 59. godini života.

- Ralph De Palma je živeo 74 godine, sve do 1956. godine.

- Louis Chevrolet, koji je u karijeri četiri puta vozio Indy, umro je 1941. u 63. godini života.

- Vincenzo Lancia je postao slavni proizvođač automobila. Umro je od srčanog udara 1937. godine u svojoj 56. godini života.

Iz ovoga vidimo da je Fiat ''voleo'' svoje vozače, odnosno da su uspeli da izbegnu smrt na stazi…tako čestu pojavu na ranim trkama.

Ipak…nisu svi to uspeli… Amerikanac David Bruce-Brown je imao blistavu trkačku karijeru, ali veoma kratku.

Nastaviće se…

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skoro 300 Km/h :o i 300 konja:w00t:

1900 i neke :unworthy:

to su bili automobili :thumbsup:

a evo i jednog od vozaca,Vincenza Lanci-e :rolleyes:

mpicS.jpg

obratite paznju na njegov izraz lica :yes ,vidi se da je voleo voznju,trke i uopste automobile :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...